Ofte stilte spørsmål

Nedtelling – hvorfor tar det 2 minutter før billetten blir gyldig?

Husk å kjøpe billett før du går om bord på bussen. For å unngå at kjøpet blir utsatt til den reisende ser en billettkontrollør, har vi lagt inn en forsinkelse på 2 minutter før billetten blir gyldig.

Du kan gå om bord når billetten har status "Bekreftet - Påstigning tillatt" og nedtellingen har startet.

 

Angre - kan jeg få refundert en billett som er kjøpt i appen?

Er billetten lastet ned og aktivert (med påstigning tillatt), er den å betrakte som tatt i bruk. Billetter som ikke er startet, kan du selv kansellere i appen.

Har du spørsmål om refusjon av periodebilletter, så ta kontakt med vårt kundesenter via kontaktskjema eller på telefon 69 12 54 60 eller 177 (egne takster hos din teleoperatør).

 

Flere mobiler - kan jeg ha samme billett på flere enheter?

Nei, det er ikke mulig å ha samme billett på flere mobiler samtidig.

 

Starttidspunkt - kan jeg ha samme billett på flere enheter?

Alle billett-typene kan kjøpes inntil syv dager frem i tid. 

Du velger når billetten skal aktiveres før kjøpet bekreftes. Billetten aktiveres automatisk på det tidspunktet du har valgt. Du kan endre starttidspunkt inntil tre ganger. Billetter som ikke er startet, kan du kansellere i appen.

 

Kvittering - hvordan får jeg kvittering for billettkjøp?

Vil du ha automatisk kvittering etter hvert kjøp, legger du inn e-postadressen din under «Innstillinger». Du velger selv hvilke billettyper du ønsker kvittering for.

Du kan også hente kvitteringer for både gyldige og utløpte billetter manuelt etter kjøpet. Gå til «Billettoversikt», velg billetten du vil ha kvittering for og trykk på de tre prikkene øverst i høyre hjørne.

Vi anbefaler alle å få kvittering tilsendt på e-post. Kvitteringen inneholder viktig informasjon, som du vil trenge hvis du mister billetten din. Det kan skje hvis du for eksempel bytter/mister mobil, sletter appen eller tilbakestiller til fabrikkinnstillinger.

 

Mistet mobil - hva gjør jeg?

Ring kundesenteret vårt på telefon 69 12 54 60 (vanlig takst) eller 177 (egne takster hos din telefonoperatør) hvis du har lagret betalingskort på mobilen. Vi fjerner betalingsreferansen for deg, og hindrer kjøp av nye billetter på telefonen din.

Slik overfører du billetten din til ny mobil.

 

Nett - må telefonen være koblet til internett?

Telefonen din må være koblet til nett når du kjøper billetten. Telefonen må også ha nettforbindelse i en kontrollsituasjon, hvis dagens bilde og kontrollkode ikke allerede er lastet ned lokalt på mobilen din. Har du kontantkort, må du ha nok penger på kortet slik at dagens bilde og kontrollkode kan lastes ned.

 

 App-ID - hvor finner jeg den?

  1. Åpne menyen i appen
  2. Gå til «Innstillinger»
  3. Scroll helt ned på siden
  4. Der finner du en ID bestående av ti tall eller bokstaver (xxxx-xxxx-xx)

Du finner også app-ID på kvitteringene du har fått på e-post når du har kjøpt billetter.

Husk at app-ID er unik for din telefon. Oppgi derfor aldri app-ID på Facebook, der andre kan lese den. Kontakt oss på telefon 69 12 54 60 eller 177 (egne takster hos din teleoperatør) eller bruk kontaktskjema hvis du må oppgi app-IDen din.

 

Kjøpe billett til flere eller andre med appen - hvordan fungerer det?

Du kan kjøpe billett til hele reisefølget ditt og ha alle billettene på mobilen din. Husk at dere da må reise samlet slik at alle får vist billett samlet ved ombordstigning og i en eventuell billettkontroll.

Du kan også kjøpe billett som kan hentes opp av en annen telefon, hvis dere ikke skal reise sammen. Gå til «Meny» og velg «Til en annen telefon». Husk at mottakeren må ha en smarttelefon og ØstfoldBillett-appen installert.

 

Utenlands telefonnummer og bankkort - fungerer det?

Appen fungerer med utenlandsk telefonnummer, og er tilgjengelig på engelsk.

 

Billett-appen virker ikke - får jeg gebyr i en billettkontroll?

Ved feil på billett-appen blir billettkontrollørene og sjåførene varslet, og du skal få lov til å gå på transportmiddelet. Er billett-appen nede, og du ikke har mulighet til å skaffe deg gyldig billett på en annen måte, vil du ikke få gebyr. Ved enkelte feilsituasjoner vil du motta en feilmelding i appen som gir tillatelse til påstigning i 30 minutter. Denne må du vise til sjåføren og eventuelt billettkontrolløren.

 

Glemt mobil - får jeg gebyr?

Ja. Du må alltid ha billetten med deg når du reiser, ellers får du gebyr ved billettkontroll.

Alle våre billetter, både på mobil og reisekort, er upersonlige og kan lånes bort til andre. Du kan derfor ikke komme og vise gyldig billett i ettertid av en kontroll, da det ikke er mulig å dokumentere om reisekortet ditt lå hjemme eller ble brukt av noen andre. Dette gjelder selv om du har registrert reisekortet.

 

Reservert/trukket for flere billetter ved betaling med Vipps?

Når du betaler via Vipps er det viktig at du sjekker om billetten vises i ØstfoldBillett-appen etter å ha bekreftet betaling i Vipps. Hvis du får feilmelding eller ikke ser billetten i billettoversikten i ØstfoldBillett har du ikke blitt trukket, og beløpet kan være reservert i Vipps. Reservasjonen løses automatisk. Sjekker du kvitteringen din under «Historikk» i Vipps-appen vil reserverte beløp vises med betalingsstatus «Godkjent». Er beløpet trukket vises betalingsstatus «Penger sendt».

 


Publisert 12. januar 2018. Sist oppdatert 7. mars 2018