Lansering av ny og forbedret ØstfoldReise-app

Stor oppdatering av ØstfoldReise-appen tirsdag 26. februar.

Bakgrunn for lansering av ny reiseplanlegger

Østfold benytter samme reiseplanlegger som Ruter i Oslo/Akershus.

Ruter slutter nå å utvikle egne baksystemer for reiseplanlegger og går over til å bruke Entur sitt.

Alle kollektivselskaper må sende inn informasjon om sine ruter til Enturs databaser. Dette innebærer at Entur har komplette reisedata for hele kollektiv-Norge. Som nøytral og nasjonal aktør, skaper Entur en digital plattform for kollektivdata. 

Ny reiseplanlegger vil derfor gi samme reiseforslag som i Enturs nasjonale reiseplanlegger.

 

Fordeler

  • Betydelig raskere oppdatering av nye rutedata og avviksmeldinger.

  • Mer helhetlig informasjon - like reiseforslag i Entur og våre reiseplanleggere.

  • Større utviklingsteam vil kunne føre til raskere retting av feil og hyppigere utviklingstakt. 
  • Høyere kvalitet på reiseforslagene med nye baksystemer.
  • Infomelding ved søk mer enn 60 dager frem i tid.

  • Viser plattformer og knutepunkter i kartet.

  • Knutepunkter slås sammen slik at man for eksempel får ett holdeplasstreff i stedet for fem.
  • Større utviklingsteam vil kunne føre til raskere retting av feil og hyppigere utviklingstakt.

  • Søk på adresser og holdeplasser sorteres etter nærhet til kundens posisjon. For eksempel skal du slippe å få Dronningens gate i Oslo som første alternativ når du søker fra Sarpsborg.

 

Ulemper

  • Favoritter du har lagret i ØstfoldReise slettes på grunn av ny stoppesteds-ID.

  • Dersom man ikke oppgraderer vil appen bli gradvis mindre oppdatert, inntil den slutter å fungere.

  • ØstfoldReise-app og ostfold-kollektiv.no kan vise ulike reiseforslag frem til reiseplanleggeren på web blir oppdatert ca. 2-3 uker etter appen. Rutedataene og informasjonen er riktig i begge kanalene, det er bare at reiseforslag kan bli presentert med litt ulike variasjoner.

 

For å bruke ØstfoldReise 5.3 må du ha:

  • iPhone med iOS 9 eller nyere
  • Android-telefon med Android 5 eller nyere

 

Feil i appen

Hvis du opplever feil rutedata, i reiseforslag og sanntid eller har andre tilbakemeldinger, så send gjerne en e-post til kollektivtrafikk@ostfoldfk.no.

Sørg for å få med så mye informasjon som mulig, slik at det blir enklere for utviklerne å feilsøke. Type telefon, operativsystem, versjon av appen, søk som ble gjort, hva som feilet og gjerne skjermbilder.

 

FAQ

Les FAQ om ny reiseplanlegger her.

 


Publisert 25. februar 2019. Sist oppdatert 21. mai 2019