Nye rutetider og gratis buss har gitt strålende resultater

Gavepakken med gratis buss i Moss har gitt resultater man knapt kunne drømme om i forkant. Mari Kolsrud Hustoft, datteren Moa og moren Tone har alle fått nye reisevaner i høst.

Mari er designer og jobber for det meste ved Tykkemyr. Innimellom får hun oppdrag som krever pendling til Oslo, og da er det toget som gjelder.

– Jeg tør ikke satse på å få parkering ved stasjonen, og har ofte kjørt til Kambo stasjon isteden, innrømmer hun.

Den siste tiden har hun derimot kunnet reise enkelt ned til stasjonen. Bussen går hvert kvarter og korresponderer endelig med toget til Oslo.

– I morgen skal jeg jobbe i Oslo igjen, så da blir det buss ned til stasjonen, sier hun.

Sterk miljøsatsing

Det er målet om nullvekst i personbiltrafikk som ligger til grunn for storsatsingen i kollektivtilbudet i regionen.

– Det er krevende å få folk til å legge om hverdagsvanene sine. Gratis buss i tre måneder ble derfor innført for å gjøre terskelen for å reise miljøvennlig så lav som mulig, sier markedssjef i Østfold kollektivtrafikk, Solfrid Rød Olsen.

Omleggingen av rutetilbudet innebærer blant annet flere rushtidsavganger med utvidet rushtid. Avgangstidene er planlagt med utgangspunkt i togtidene for regiontog på Moss stasjon og lokaltog på Kambo stasjon.

– Tidligere var bussen innom alle stopp på veien og korresponderte i tillegg dårlig med toget, sier Mari, som bor på Bellevue sammen med samboeren Alexander og barna Max (5) og Moa (11).

HER KAN DU SE RUTETABELLEN SOM GJELDER DER DU REISER 

 

BUSSER TIL TRENING: Moa er miljøagent på skolen og en ivrig busspassasjer. Foto: VGPS

BUSSER TIL TRENING: Moa er miljøagent på skolen og en ivrig busspassasjer. Foto: VGPS

 

11 år gamle Moa har streiket for klimaet og er miljøagent på skolen. Dermed er hun med på å inspirere medelever til miljøtiltak i hverdagen.

– Før ble mange av vennene mine kjørt til skolen, men nå kan de ta bussen selv, forteller Moa.

Hun legger til at hun gjerne tar bussen til fotballtrening på ettermiddagen, i stedet for å gjøre seg avhengig av å bli skysset hit og dit.

Har parkert bilen

Tone Kolsrud (63) er pensjonist og bor også på Refsnes, kort vei unna familien. Behovet for å bruke bilen er blitt mindre etter at bussrutene ble lagt om til det bedre i området.

– De nye busslinjene er genistreken her, forteller hun.

Tone legger til at da hun selv jobbet ved Åvangen skole var det helt uaktuelt å i det hele tatt vurdere bussen som reisemåte.

– Sjansen for å komme på tida er jo mye større nå.
TAR BUSSEN OFTERE: Tone ble nylig pensjonist, men funderer på hvordan det hadde fungert å ta buss til jobb om hun fortsatt hadde vært lærer på Åsvangen. Foto: VGPS

TAR BUSSEN OFTERE: Tone ble nylig pensjonist, men funderer på hvordan det hadde fungert å ta buss til jobb om hun fortsatt hadde vært lærer på Åsvangen. Foto: VGPS

 

Til tross for at hun er godt fornøyd med omleggingen, er hun likevel klar over at ikke alle har vært like heldige.

– Selv om det er utelukkende positivt for oss, er det flere andre steder som har fått redusert tilbudet sitt, og det er selvfølgelig veldig synd, understreker Tone.

Hun trekker fram Flex-tilbudet for dem som kan reise på dagtid og bor i områder uten ordinære bussruter. Flex er en blanding av taxi og buss, og innebærer henting og høyere servicenivå enn vanlig buss. Tilbudet er gratis og krever forhåndsbestilling.

 

– Drømmeresultater

Etter åtte uker med det gratis busstilbudet, har antall kollektivreisende med bybuss og sekundærruter økt med hele 96 prosent, sammenlignet med samme periode i 2018. Tallenes tale er klar: 140 441 reiser i fjor, mot hele 274 575 i år!

– Dette resultatet var mer enn vi kunne drømme om, sier en strålende fornøyd Siv Jacobsen, leder av styringsgruppa for Miljøløftet Moss.

Nå håper hun mossingenes grønne reisevaner vil vedvare – også etter at gratistilbudet opphører den 17. november.

Mari Kolsrud Hustoft er iallfall innstilt på å la bilen stå hjemme så ofte som mulig.

– Så lenge yngstemann går i barnehagen, er jeg i større grad avhengig av bilen for å få logistikken til å gå opp. Men fra neste år, når han også begynner på skolen, vil jeg kunne ta bussen enda oftere, avslutter hun.

 

HER KAN DU LESE MER OM GRATIS BUSS I MOSS OG RYGGE

 

Tekst og foto: VGPS


Publisert 17. oktober 2019. Sist oppdatert 18. november 2019