Nytt kollektivfelt gir bussen prioritet
Fremkommeligheten øker i det 200 meter lange kollektivfeltet. Når bussen står mindre i kø, kommer busspassasjerene raskere frem.
– Rakkestadsvingen i Fredrikstad er tungt trafikkert og et veldig viktig trafikknutepunkt. Bussen har opplevd forsinkelser ved denne rundkjøringen, og nå gjør vi det mer attraktivt å velge bussen fremfor bilen, sier fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje etter å ha klippet snora som markerer den offisielle åpningen av prosjektet.
Staten betalte
Det 200 meter lange kollektivfeltet er iverksatt av Bypakke Nedre Glomma, som forbedrer fremkommeligheten for kollektivtrafikk ved Rakkestadsvingen. Prosjektet kostet 11 millioner kroner, og er finansiert med statlige belønningsmidler via Bypakke Nedre Glomma – altså ingenting fra bompenger.
De fire tungt trafikkerte veistrekningene har mye trafikk store deler av døgnet.
- Fv. 130 Haldenveien – 12.000 passeringer (tungtrafikk 8 prosent)
- Rv. 22 Sarpsborgveien – 12.700 passeringer (tungtrafikk 12 prosent)
- Rv. 22 Harbornveien – 10.100 passeringer (tungtrafikk 17 prosent)
- Rv 110 – 26.000 passeringer (tungtrafikk 8 prosent)
Holdeplasser og leskur
– Det er også bygget to nye holdeplasser med universell utforming, på begge sider av Haldenveien – med leskur og sykkelstativ. Vi har fått en oppgradert og fremtidsrettet trafikkløsning, der arbeidet er gjennomført med god kvalitet innen tidsfristen og innenfor budsjettrammen, smiler Fredrikstads varaordfører Bjørnar Laabak.
Østfold fylkeskommune har vært byggherre, og ansvarlig for gjennomføring av prosjektet, mens Fosby Anlegg var utførende entreprenør.
Her kan du lese mer om kollektivfeltet Rakkestadsvingen som prosjekt, og se saksdokumenter.
Kilde: Bypakke Nedre Glomma