Gå til hovedinnholdet.

Hva leter du etter?

Avviksmeldinger:

 

Omkjøring Askim:

Arbeidet starter i krysset Fv. 115 / Henstand allé, og det graves i Henstad allé helt opp til Korsgård skole. Arbeidet vil vare i ca. 3 år, frem til august 2027.

Les mer her.

 

Se entur.no for oppdatert reiseinformasjon.

 

Sist oppdatert: 10.10.2024 10:43
ØstfoldBillett-appen

ØstfoldBillett-appen

Last ned "Østfold Billett" og kjøp bussbilletten hvor og når som helst. Dette er den enkleste måten å kjøpe billett på.

Last ned ØstfoldBillett

For iPhone eller Android:

Last ned RuterReise fra App Store. Knapp        Last ned RuterReise fra Google Play. Knapp

Pga. betalingssikkerhet krever appen Android 5.0 og nyere eller iOS 9.0 og nyere.

Kompatibel med iPhone, iPad og iPod touch.

 

Betingelser

Les mer om betingelser for bruk av appen her. 

 

Appen har flere store fordeler:

  • Periodebilletter
  • Du kan kjøpe billetter (enkelt- og periodebillett) til andre, f. eks. til barnet ditt.
  • Betaling med Vipps eller bankkort.
  • Du ser når billetten går ut.
  • Du kan fornye billetten hvor og når som helst.
  • Valgfri aktivering - start billetten inntil 7 dager frem i tid.
  • BuzzBilli-billetter (gruppebilletter til skole og barnehage).

 

Hvordan bruke appen Østfold Billett

  • Hvordan kjøper jeg billett i ØstfoldBillett?

    Man kan kjøpe billetter på to måter i appen:

    • Trykk på "Billetter" i menyen, og velg "Ny billett"
      1. Velg type billett. Her kan du også velge å kjøpe billett til andre.

      2. Deretter velger du hvilken sone du skal reise i (hele Østfold eller Nedre Glomma), og velger reisende.
      3. Trykk "Neste" for å komme til betaling. Her kan du endre på starttidspunktet for billetten før du betaler, dersom du ønsker å starte billetten senere. Under "Betalingsmåte" kan du velge om du vil betale med bankkort eller med Vipps. Deretter trykker du på "Bekreft kjøp".
    • Trykk på “Reisesøk” i menyen
      1. Skriv inn hvor du vil reise fra og til.
      2. Velg avgangen du vil reise med fra søkeresultatet. Du vil da få mulighet til å kjøpe
      billett for denne reisen – Trykk "Kjøp billett".
      3. Velg type billett. Her kan du også velge å kjøpe billett til andre.
      4. Trykk "Neste" for å komme til betaling. Her kan du endre på starttidspunktet for billetten før du betaler, dersom du ønsker å starte billetten senere. Under "Betalingsmåte" kan du velge om du vil betale med bankkort eller med Vipps. Deretter trykker du på "Bekreft kjøp".
  • Hvordan gjør jeg et reisesøk i ØstfoldBillett-appen?

    Funksjonaliteten til ØstfoldReise er nå lagt inn i appen ØstfoldBillett. Du kan søke opp reiser på to måter:

    1. Velg reisesøk i menyen for å søke opp reise fra/til holdeplass eller adresse.
       - Hvis du velger avgang fra resultatet du får opp, vil du også få mulighet til å kjøpe billett for reisen.

    2. Velg "Avganger" i menyen for å få opp avganger i sanntid.
       - Søk opp holdeplassen du skal reise fra. Da vil du få opp de neste avgangene fra denne holdeplassen.
       - Her kan du også trykke på stjernen for valgte linje for å legge den til som favoritter.
       - Du kan også trykke på bjellen for å aktivere pushvarsler for den valgte linjen.

  • Hvordan får jeg kvittering for billettkjøp?

    Vil du ha kvittering etter hvert kjøp, må du legge inn e-postadressen din under "Innstillinger". Du velger selv hvilke billettyper du ønsker kvittering ofor.

    Du kan også hente kvittering for utløpte billetter manuelt etter kjøpet. på Android går du til "Utløpt/hettet billett", på iPhone velger du "Mer" i menyen og deretter "Utløpte billetter". Tykk så på billetten du ønsker kvittering for, og deretter velger du "Kvittering" under billetten. Skriv inn e-postadressen, så får du kvitteringen tilsendt.

    Vi anbefaler å få kvitteringene automatisk tilsendt på e-post. Kvitteringen inneholder viktig informasjon som du vil trenge hvis det skjer noe med billetten din, f.eks hvis du mister eller bytter mobil, sletter appen eller tilbakestiller til fabrikkinnstillinger.

     

     

  • Må man kjøpe billett før man går om bord?

    Ja, du må ha gyldig billett når du går om bord, med mindre du skal kjøpe billett direkte av sjåføren.

    Du kan gå om bord når billetten har status 'Gyldig' og nedtellingen har startet. Du kan bytte til andre busslinjer så lenge billetten varer.

  • Må telefonen være koblet til mobilnettet?

    Telefonen må være koblet til nett når du kjøper billetten. Den må også ha nettforbindelse dersom det er kontroll på bussen, hvis ikke dagens bilde og kontrollkode allerede er lastet ned lokat på mobilen din.

  • Kan jeg kjøpe billett til senere bruk?

    Billettene kan kjøpes inntil syv dager frem i tid, og du velger når billetten skal aktiveres i vinduet "Bekreft kjøp". Billetten aktiveres så automatisk på tidspunktet du har valgt. Du kan også endre starttidspunktet inntil tre ganger. Billetter som ikke er aktivert kan kanselleres i appen.

     

  • Kan jeg ha samme billett på flere mobiler?

    Nei, det er ikke mulig å ha samme billett på flere mobiler samtidig.

  • Kan jeg kjøpe billett til flere eller til andre med appen?

    Du kan kjøpe billetter til flere og ha alle billettene på mobilen din. Husk at dere da må reise samlet slik at alle får vist gyldig billett i en eventuell billettkontroll.

    Du kan også kjøpe billett til andre. Gå til "Ny billett" og velg "Kjøp til andre". Billetten kan da sendes som SMS til en annen, men vær oppmerksom på at mottakeren må ha en smarttelefon og ØstfoldBillett-appen installert.

    Kjøpe billett til andre

  • Jeg har glemt telefonen / gått tom for strøm. Hva gjør jeg?

    Når du kjøper billett i mobilapp er du selv ansvarlig for å ha telefonen med deg, og ha tilstrekkelig med strøm på den. Dersom du ikke kan vise gyldig billett må du betale ordinær pris om bord på bussen.

  • Hva gjør jeg hvis jeg har kjøpt feil billett eller til feil person?

    Billetter som ikke er startet kan du selv kansellere i appen. Hvis du har problemer med å selv kansellere billetten, eller har kjøpt billett til feil person, ta kontakt med vårt kundesenter på telefon 69 12 54 60, så hjelper vi deg. Ha din ØstfoldBillett app-ID klar, den finner du under "Innstillinger".

  • Kan jeg få refundert en billett som er kjøpt i appen?

    Hvis du har lastet ned og aktivert billetten, er den å betrakte som tatt i bruk. Billetter som ikke er startet kan du selv kansellere i appen.

    Vi refunderer normalt ikke enkeltbilletter, men det finnes unntak. Dersom du har spørsmål om refusjon av enkelt- eller periodebilletter, kan du kontakte oss på telefon 69 12 54 60 eller e-post okt@ofk.no.

  • Hvordan registrerer jeg telefonnummer i appen?

    Hvis du registrerer telefonnummeret ditt i appen, kan du enkelt overføre billettene dine dersom du skulle bytte telefon.

    • Gå til 'Innstillinger' og 'Personopplysninger'.
    • Velg 'Telefonnummer', trykk på 'Legg til' og tast inn telefonnummeret ditt.
    • Du får tilsendt en kode på SMS. Tast inn denne og trykk 'Neste'. Telefonnummeret er nå registrert.
  • Jeg har mistet / fått ny telefon. Hva gjør jeg med den gamle billetten som ligger på min gamle /mistede telefon?

    Dersom du har ØstfoldBillett-ID-en fra gammel telefon, eller har registrert telefonnummeret ditt i appen, vil du selv kunne gjenopprette billetten din. Da går du inn på innstillinger, og så "Gjenopprett tidligere app", deretter velger du enten fra app-ID eller fra telefonnummer:

    Visning finne app-idVisning finne app-id

    Har du ikke app-ID eller registrert telefonnummer i appen, er et fortsatt mulig å hente billetten, men da må ta kontakt med kundesenteret vårt på telefon 69 12 54 60.

    Se også: Overfør billetten til ny app eller mobil.

     

     

  • Hvor finner jeg min app-ID?

    Slik finner du app-ID:

    1. Åpne menyen i appen
    2. Gå til "Innstillinger"
    3. Skroll helt ned på siden
    4. Der finner du en ID bestående av ti tall eller bokstaver

    Visning innstillinger

    Mistet mobilen eller slettet appen? Du finner app-ID for den gamle appen på kvitteringene du har fått på e-post når du har kjøpt billetter. Har du ikke kvitteringen? Ta kontakt med oss på telefon 69 12 54 60, så hjelper vi deg med å finne app-IDen din. Det eneste vi trenger er noen opplysninger om betalingsmåten for billettkjøpet.

    Når trenger du app-ID?

    • Hvis du skal overføre 7-, 30- eller 365-dagersbillett til ny app eller mobil.
    • Hvis du kontakter oss om en feilmelding, slik at vi enklere kan hjelpe deg.

    Husk at app-IDen er unik for din telefon. Oppgi derfor aldri app-ID på Facebook, X eller andre steder hvor andre kan lese den. 

     

     

  • Feil på appen?

    Fant du noe som ikke fungerer som det skal på ØstfoldBillett-appen, eller har du et forslag til forbedring?

    Vi setter stor pris på tilbakemeldinger. Se kontaktinformasjon her.

Se en introduksjon til appen ØstfoldBillett, og hvordan du legger til betalingsmetode:

 

Se hvordan du kjøper billett til andre: