Billettkontroll
Det er ditt eget ansvar å kunne vise gyldig billett ved billettkontroll. Uten gyldig billett vil du få gebyr i en billettkontroll.
Legitimasjon
Husk legitimasjon ved bruk av rabattordninger. Bankkort osv. uten bilde ikke er godkjent som legitimasjon. Med rabattordninger menes enkeltbillett for honnør og periodebillett for ungdom, student og honnør.
Brudd på disse bestemmelsene medfører gebyr, se reisevilkår for Østfold.
Billettkontroll kan foretas av uniformert eller sivilt personale. Sivilt personale skal legitimere seg uoppfordret.
Klage
Ønsker du å klage eller gi din tilbakemelding om en billettkontroll?
Alle klager på billettkontroll og gebyr må sendes inn skriftlig. Billettkontrollørene behandler dessverre ikke klager på stedet, og vi behandler heller ikke klager på Facebook eller ved personlig oppmøte.
Du kan også sende klagen i posten. Husk å legge ved:
- Navnet ditt
- Fødselsdatoen din
- E-postadressen din
- Informasjon om hvorfor du vil klage
- Gebyrnummer
- Kvittering (hvis du betalte gebyret på stedet)
Send klagen til:
Østfold kollektivtrafikk
Postboks 220
1702 Sarpsborg
Merk brevet med "Gebyr".
Gebyr
Gebyret er 500 kroner om du betaler umiddelbart på Vipps eller hos bussjåføren, og 700 kroner ved etterfakturering.
Størrelsen på gebyret, eller pengebeløpet du må betale, er fastsatt av Samferdselsdepartementet.