Gå til hovedinnholdet.

Hva kan jeg hjelpe deg med i dag?

Hva kan vi hjelpe deg med i dag?

Personvern i Østfold kollektivtrafikks tjenester

Her finner du informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger, og hvordan du får innsyn i opplysninger vi har om deg.

Du trenger ikke å oppgi personopplysninger for å reise med oss. Du kan reise anonymt dersom du ønsker det.

 

Hva er personopplysninger

Personopplysninger er opplysninger og vurderinger som kan knyttes til deg som enkeltperson.

 

Slik behandler vi personopplysninger

Alle personlige opplysninger du registrer hos oss, blir forsvarlig lagret og fortrolig behandlet. Opplysningene blir bare lagret så lenge det er nødvendig for at vi skal kunne behandle saken din eller utføre den aktuelle tjenesten, og vi lagrer ikke mer enn det vi må. Hvor lenge vi lagrer opplysningene finner du i informasjonen for de ulike tjenestene lenger ned på siden.

Behandling av personopplysninger er underlagt gjeldende personopplysningslov og General Data Protection Regulation (GDPR). Våre interne rutiner for behandling av personopplysninger er i samsvar med Personopplysningsloven. Her er krav til informasjonssikkerhet og intern kontroll ivaretatt.

Personopplysningsloven på lovdata.no

 

Mer om hvordan vi behandler personvernet ditt

  • ØstfoldBillett-appen

    Personvern, tilganger og statistikk når du bruker ØstfoldBillett-appen

    Når du bruker ØstfoldBillett kan du reise anonymt med Østfold kollektivtrafikk. Dette gjelder selv om du registrerer bankkortet ditt til senere bruk. Årsaken er at det er betalingstjenestene og ikke appen, som har bankkortdetaljene dine.

    Personopplysningsloven på lovdata.no

    Formål

    Østfold kollektivtrafikk behandler personopplysninger for å kunne gi deg mer personlig og bedre oppfølging av kundeforholdet ditt og tilby tilleggstjenester.

    Dette gjelder for eksempel dersom du ikke har tilgang til mobiltelefonen din og ønsker billetten overført til en annen mobil.

     

    Dette behandler vi

    Vi behandler følgende opplysninger om deg:

    • Kundeopplysninger: Mobiltelefonnummer.
    • Salgsopplysninger: Opplysninger fra salget av en billett eller påfylling/bruk av reisepenger slik som tid for kjøpet, beløp og billettype.

    Vi behandler bare opplysningene dine dersom du har samtykket til det. Du kan når som helst trekke dette samtykket, eller si opp avtalen.

     

    Tilgang og bruk

    Tilgangen til opplysninger om deg er begrenset. Du har rett til innsyn i og retting, dataportabilitet og sletting av opplysninger som er lagret om deg.

    Les mer om dine rettigheter under Personvern i Østfold kollektivtrafikks tjenester 

    Vi utleverer ikke personopplysningene dine til en tredjepart så lenge vi ikke blir pålagt det av offentlige myndigheter.

    Lagring og sletting

    Dine opplysninger blir lagret og slettet etter følgende:

    • Kundeopplysningene dine blir lagret så lenge du har samtykket til lagring.
    • Dersom du trekker samtykket vil vi slette dine kundeopplysninger innen 14 dager.
    • Salgsopplysninger lagres i inntil 365 dager etter at billetten er utløpt eller alternativt 365 dager etter klageren har fremmet skriftlig reklamasjon til Østfold kollektivtrafikk om et forhold ved din reise. Dette for å kunne håndtere kundens klagerett til Transportklagenemnda.

    Se forskrift om transportklagenemda § 5-2

     

    Tilganger på telefonen

    For at ØstfoldBillett skal fungere optimalt, må appen ha tilganger til enkelte funksjoner på telefonen din.

    Du kan velge å skru av disse tilgangene, men enkelte funksjoner vil da enten ikke være tilgjengelig eller ikke fungere helt optimalt. Du skrur av tilgangene i innstillingene på telefonen din.

     

    For iPhone

    Kontakter

    Brukes når du skal sende billetter til telefonnummer lagret i dine kontakter.

    Varslinger

    Brukes for å sende varslinger før utløp av billetter og betalingskort. Er varslinger avslått, kan du fremdeles kjøpe billett.

    Bakgrunnsoppdatering

    Brukes for å oppdatere kontrollkode og dagens bilde i løpet av natten slik at du ved billettkontroll alltid har gyldig kontrollkode og bilde. Er bakgrunnsoppdatering avslått, kan du fremdeles kjøpe billett.

    Mobildata

    Benyttes for å kommunisere med Østfold kollektivtrafikk ved kjøp av billett. Er mobildata avslått, må du ha tilgang til trådløst nett (WiFi) for å kjøpe billett. Du må også ha nettverkstilgang for å kunne vise kontrollkode og dagens bilde ved billettkontroll.

    Ønsker du å slå av tilganger, gjør du dette under ØstfoldBillett fra innstillinger på telefonen din.

     

    For Android

    Lese telefonstatus og -identitet

    Brukes for å sikre billetten mot forfalskning ved å knytte den til din telefons unike ID. ØstfoldBillett har ikke tilgang til å utføre telefonsamtaler.

    Motta data fra internett

    Brukes for å kommunisere med Østfold kollektivtrafikk ved kjøp og nedlastning av billetter til din mobil.

    Se nettverkstilkoblinger

    Brukes til umiddelbare feilmeldinger hvis nettverket er nede. Dette for at du skal få rask beskjed, og ikke vente unødvendig lenge.

    Kjøre fra oppstart/automatisk start fra oppstart

    Brukes for å sende varslinger før utløp av billetter og betalingskort.

    Kontrollere vibreringen

    Brukes for at telefonen kan vibrere ved varsling.

    Lese synkroniseringsinnstillinger

    Brukes for at periodebilletter skal oppdateres automatisk med kontrollkode og dagens bilde.

    Bruke fingeravtrykkmaskinvare

    For å bruke fingeravtrykk som alternativ til passord.

    Lese kontaktene dine

    Brukes for å sende billetter til telefonnummer lagret i dine kontakter.

    Kontroller overføring av data med NFC-teknologi

    Brukes for å lese innhold på reisekort.

    Ønsker du å slå av tilganger, gjør du dette fra innstillinger på telefonen din.

     

    Statistikk

    Vi ønsker å gjøre appen bedre, og bruker Google Analytics i ØstfoldBillett for å samle informasjon om bruk. Bruksinformasjonen sendes anonymisert til oss, og kan ikke knyttes til deg som bruker. Dersom du allikevel ikke ønsker å dele bruksinformasjonen din kan du skru av dette under «Innstillinger» i appen. 

  • Informasjonskapsler

    Informasjonskapsler (cookies)

     

    Hva er cookies?

    Informasjonskapsler (cookies) er små tekstfiler som plasseres på din datamaskin når du laster ned en nettside. Filene blir slettet automatisk etter en viss tidsperiode eller når nettsiden lukkes, men dette kan administreres om ønskelig. Informasjonskapslene inneholder opplysninger som for eksempel innstillingene dine eller profilinformasjonen din for et nettsted.

     

    Vår bruk av cookies

    Østfold kollektivtrafikk bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen din av nettsidene våre. Vi analyserer det generelle brukermønsteret på ostfold-kollektiv.no, og ser blant annet på hvor lenge du oppholder deg på våre sider. Merk at informasjonen vi får via informasjonskapslene er anonym og ikke kan knyttes til deg som enkeltperson.

    Ved å bruke ostfold-kollektiv.no samtykker du til at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Dersom du ikke vil akseptere vår bruk av informasjonskapsler, kan du trekke tilbake ditt samtykke ved å endre innstillingene i nettleseren din. Vi gjør oppmerksom på at dette kan medføre at tjenestene på våre nettsider ikke fungerer optimalt.

     

    Google Analytics

    Østfold kollektivtrafikk bruker analyseverktøyet Google for å forbedre og utvikle ostfold-kollektiv.no for brukerne. Google Analytics er en nettanalysetjeneste som leveres av Google, Inc. («Google»).

    Informasjonskapslene settes av Google Analytics og gjør at vi kan hente anonym statistikk om bruken av nettsidene, som for eksempel hvor mange som bruker nettsidene, hvor lenge en bruker er på nettstedet og hvilke sider brukerne besøker. Google Analytics mottar bare generell web-statistikk, som f. eks. nettlesertype, tidspunkt, språk og hvilken nettside brukeren kom fra.

    Ved å gå inn og hente informasjon og/eller benytte tjenester på våre nettsider, samtykker du til at det settes informasjonskapsler i din nettleser – i og med at de fleste nettlesere er innstilt slik at de automatisk aksepterer informasjonskapsler.

     

    Facebook Connect

    Facebook Connect integerer nettsiden mot Facebook.

     

    Facebook pixel

    Ved hjelp av informasjonskapsler kan vi rette annonser eller innhold mot en bestemt bruker. Facebook bruker informasjonskapsler og anonyme identifikatorer på ostfold-kollektiv.no til å samle eller motta informasjon og bruke dette til å vise annonser basert på dine besøk på ostfold-kollektiv.no og andre nettsteder. Vi benytter remarketing, målrettet markedsføring på demografi og lokasjon og andre typer interessebasert markedsføring gjennom Facebook.

    Dersom du ikke ønsker dette kan du i tilknytning til våre annonser på Facebook klikke, velge alternativet «Hvorfor ser jeg dette?» og «Skjul alt fra denne annonsøren».

     

    Hvis du vil deaktivere cookies
    Du kan selv velge å endre innstillingene i nettleseren din slik at informasjonskapsler ikke blir akseptert, men du kan da kan oppleve at enkelte funksjoner på nettstedet ikke fungerer optimalt. Du kan også velge en innstilling som gir deg beskjed hver gang en informasjonskapsel dukker opp, og deretter kan du bestemme i hvert enkelt tilfelle, om du vil tillate det eller ikke.

  • Chatbot

    Du er anonym når du bruker Chatboten, og spørsmålene du stiller i chatten blir bearbeidet av en språkalgoritme for språkprediksjon.

    Chatboten lagrer spørsmål og svar i en logg, men dersom du skriver inn personopplysninger som navn, fødselsdato, telefonnummer, e-postadresser e.l., vil dette straks bli anonymisert og ikke lagres. Chatboten sporer heller ikke brukerens IP-adresse, nettleser e.l.

    Samtalene som lagres vil kunne brukes til kvalitetssikring og videre utvikling av Chatboten.

    Formålet med chatboten er å gjøre det enklere for brukeren å finne svar på spørsmål, og forbedre responstid og servicenivå.

    Har du andre spørsmål om personvernet i chatløsningen kan du ta kontakt med oss på okt@ofk.no.

  • Kundehenvendelser

    Kundeservice og personvern

    Her finner du informasjon om hvordan Østfold kollektivtrafikk behandler dine personopplysninger dersom du tar kontakt med oss via e-post, telefon eller sosiale medier.

    Formål

    Opplysningene behandles slik at vi kan behandle din kundehenvendelse.

     

    Rettslig grunnlag

    Behandlingen er nødvendig for å følge opp en avtale med deg som kunde.

     

    Dette behandler vi

    Østfold kollektivtrafikk trenger normalt ikke sensitive personopplysninger for å behandle henvendelsen din. Slike opplysninger må uansett sendes pr post.

    Dersom du tar kontakt med oss via telefon, e-post eller pr brev, behandler vi følgende opplysninger om deg:

    • Kundeopplysninger. Dette er kontaktdata som navn, adresse, telefonnummer og/eller e- postadresse, evt. postadresse og din beskrivelse av henvendelsen din.
    • Reisekortnummer eller app-ID- og henholdsvis reiseopplysninger eller salgsopplysninger som er relevant for saken.
    • Reiseopplysninger er informasjon om for eksempel hvilken holdeplass du startet reisen i, når du leste av reisekortet, hvilken billettype du har brukt og reisekortnummeret ditt.
    • Salgsopplysninger, opplysninger fra salget av en billett eller påfylling/bruk av reisepenger slik som tid for kjøpet, beløp, billettype og hvilken sone billetten er gyldig.

     

    Tilgang og bruk

    Det er et begrenset antall brukere som har tilgang til opplysningene du gir oss. Du har rett til innsyn i og retting, dataportabilitet og sletting av opplysninger som er lagret om deg.

    Les mer om dine rettigheter under Personvern i Østfold kollektivtrafikks tjenester 

    Vi utleverer ikke personopplysningene dine så lenge vi ikke blir pålagt det av offentlige myndigheter. Unntaket er henvendelser om skadesaker, som blir videreformidlet til busselskapet som behandler saken videre.

     

    Lagring og sletting

    Opplysningene blir behandlet så lenge du som kunde har adgang til å klage til Transportklagenemnda.

    Reiseopplysninger lagres i inntil 365 dager etter at billetten er utløpt eller alternativt 365 dager etter du har fremmet skriftlig reklamasjon til Østfold kollektivtrafikk om et forhold ved din reise. Dette for å kunne håndtere kundens klagerett til Transportklagenemnda.

    Salgsopplysninger lagres i inntil 365 dager etter at billetten er utløpt eller alternativt 365 dager etter du har fremmet skriftlig reklamasjon til Østfold kollektivtrafikk om et forhold ved din reise. Dette for å kunne håndtere kundens klagerett til Transportklagenemnda.

    Se forskrift om transportklagenemda § 5-2

     

    Sosiale medier

    Vi lagrer ikke informasjon om deg dersom du tar kontakt med oss via Facebook.

    Husk å ikke oppgi personopplysninger enten om deg selv eller andre i sosiale medier, da dette er tilgjengelig for alle. Dette er informasjon som app-ID, reisekortnummer, saksnummer eller bilder av andre som ikke har samtykket til publisering.

  • Skole- og spesialskyss i Østfold

    Skole- og spesialskyss i Østfold og personvern

    Dersom du har søkt om skoleskyss trenger vi noen personopplysninger for å få levert tjenesten til deg og følge opp/administrere tjenesten som blir levert.

    Østfold kollektivtrafikk får overført personopplysninger om deg fra de lokale skolekontorene, som gjør dette på vegne av eleven/foresatt.

    Østfold kollektivtrafikk behandler dine personopplysninger i samsvar med personopplysningsloven og EUs personvernforordning General Data Protection Regulation (GDPR).

    Denne informasjonen vil også fremgå av vedtaksbrevet.

     

    Dette behandler vi:

    Kundeopplysninger: 

    Dette er kontaktdata som navn, adresse og fødselsnummer, som brukes sammen med navn for å kunne identifisere deg slik at du får ønsket transport. Dersom du søker skyss av medisinske grunner behandler vi også relevante helseopplysninger du har oppgitt.

    Reiseopplysninger ved ordinær skoletransport: 

    Dette er informasjon om for eksempel hvilken sone og holdeplass du startet reisen i, når du leste av reisekortet, hvilken billettype du har brukt og reisekortnummeret ditt.

    Reiseopplysninger ved spesialskyss: 

    Opplysninger knyttet til tid og sted for henting.

     

    Rettslig grunnlag

    Behandlingen er nødvendig for å kunne fatte og gjennomføre vedtak om skoleskyss etter opplæringsloven og har hjemmel i opplæringsloven. Det behandles ikke flere opplysninger enn det som er nødvendig, og du kan i stedet velge å reise anonymt med Østfold kollektivtrafikk for egen regning.

     

    Formål

    Østfold kollektivtrafikk behandler personopplysningene for å kunne fatte vedtak om skoleskyss etter opplæringsloven, og for å kunne følge opp tjenesten overfor elever som er berettiget til spesialskyss.

     

    Tilgang og bruk

    Tilgangen til personopplysningene er begrenset og brukes bare i forbindelse med vedtak og administrasjon av skoleskyss. Østfold kollektivtrafikk kan i tillegg ta kontakt med deg som bruker for å evaluere tjenesten, og kan i den forbindelse bruke en leverandør til å gjennomføre evalueringen. I tillegg får transportøren tilgang til nødvendige personopplysninger for å gjennomføre oppdraget.

    Opplysningene dine blir ikke utlevert så lenge vi ikke blir pålagt det av offentlige myndigheter. Opplysningene dine vil også kunne bli videresendt til klageorgan i forbindelse med en eventuell klage.

     

    Dine rettigheter ved behandlingen

    Du har rett til innsyn i og retting eller sletting av opplysninger som er lagret om deg, og til å få flyttet over opplysninger til ny behandlingsansvarlig. Du har også rett til å be om begrenset behandling til påståtte feilaktige opplysninger er rettet.

    Du har av grunner knyttet til din særlige situasjon rett til å komme med innsigelse mot behandlingen, men det vil medføre at vi ikke kan tilby spesialskyss. Vi kan i stedet iverksette ekstra informasjonstiltak knyttet til tilgang til opplysningene og innsyn

    Les mer om dine rettigheter under Personvern i Østfold kollektivtrafikks tjenester 

     

    Lagring og sletting

    • Kundeopplysningene om deg blir lagret i inntil ett år, etter at din rettighet til skoleskyss har opphørt, på grunn av rapporteringsplikten til Østfold fylkeskommune.
    • Dersom du får avslag på søknaden vil personopplysningene bli slettet senest én måned etter at klagefristen utløper, eller senest én måned etter at en eventuell klage er ferdigbehandlet.
    • Reiseopplysninger lagres i inntil 365 dager etter at billetten er utløpt, eller 365 dager etter at du har fremmet skriftlig reklamasjon til Østfold kollektivtrafikk om et forhold ved reisen din. Dette gjøres for å håndtere klageretten din til Transportklagenemnda.

     

    Personvernkonsekvenser

    I saker om spesialskyss behandles enkle helseopplysninger som legeerklæring, som bekrefter at man har rett til spesialskyss. Det er derfor iverksatt en rekke tiltak for å ivareta ditt personvern. All kommunikasjon med helseopplysninger skjer over sikrede kanaler. Det er begrenset tilgang til opplysningene, og rutiner for hvordan behandlingen skal foregå følges jevnlig opp. I tillegg oppfordrer vi alle som sender inn personopplysninger om ikke å sende inn mer opplysninger om helse enn nødvendig for sakens opplysning. Personvernkonsekvensene for den registrerte vurderes derfor som akseptable.

  • Billettkontroll

    Billettkontroll og personvern

    Her finner du informasjon om hvordan Østfold kollektivtrafikk behandler personopplysningene dine dersom du får tilleggsavgift (gebyr) i en billettkontroll.

    Formål

    Etter Østfold kollektivtrafikks reisevilkår, skal passasjerer som ikke kan fremvise gyldig billett betale tilleggsavgift (gebyr). Formålet med behandlingen er å kunne kreve inn tilleggsavgift (gebyr) som ikke blir betalt på stedet.

     

    Dette behandler vi

    Kundeopplysninger: 

    Dette er kontaktdata som navn, adresse og fødselsdato, tidspunkt for billettkontroll, eventuelt fremvist legitimasjon og kundens forklaring. Dine kundeopplysninger kobles bare til reiseopplysninger og salgsopplysninger dersom det er nødvendig for å behandle din sak.

     

    Reiseopplysninger: 

    Informasjon om for eksempel hvilken holdeplass du startet reisen i, når du leste av reisekortet, hvilken billettype du har brukt og reisekortnummeret ditt.

     

    Salgsopplysninger: 

    Opplysninger fra salget av en billett eller påfylling/bruk av reisepenger slik som tid for kjøpet, beløp og billettype.

     

    Rettslig grunnlag

    Behandlingen er nødvendig for å kunne ivareta Østfold kollektivtrafikks berettigede interesse i å kreve inn tilleggsavgift (gebyr), som et ledd i inntektssikringen. Vi behandler ikke flere opplysninger enn det som er nødvendig. Du kan unngå å bli registrert ved å ha gyldig billett, eller ved å betale gebyret på stedet billettkontrollen.

     

    Tilgang og bruk

    Tilgangen til personopplysningene er begrenset og brukes bare i forbindelse med oppfølging av krav om tilleggsavgift (gebyr). Du har rett til innsyn i og retting, dataportabilitet og sletting av opplysninger som er lagret om deg. Opplysningene dine blir ikke utlevert så lenge vi ikke blir pålagt det av offentlige myndigheter.

     

    Dine rettigheter

    I tillegg har du rett til å komme med innsigelse mot viderebehandling grunnet særskilte omstendigheter. Østfold kollektivtrafikk vil vurdere din innsigelse og enten avlutte behandlingen eller iverksette særskilte informasjonssikkerhets tiltak som ytterlige begrensing av tilgangene til opplysningene, skjerpede rutiner ved en begjæring om innsyn mm.

    Du har rett til innsyn, retting, sletting og dataportabilitet. 

    Les mer om dine rettigheter under Personvern i Østfold kollektivtrafikks tjenester 

     

    Lagring og sletting

    Dersom du betaler tilleggsavgiften (gebyret) blir kundeopplysningene dine slettet etter 12 måneder.

    I øvrige tilfeller blir opplysningene lagret så lenge saken om tilleggsavgift (gebyr) er åpen hos oss, men maksimalt i inntil tre år dersom rettslig inndrivelse ikke blir iverksatt. Saker om navnemissbruk blir slettet etter 12 måneder. Vi vil også slette opplysningene senest innen en måned dersom gebyret viser seg å være feilaktig ilagt.

    Reiseopplysninger lagres i inntil 365 dager etter at billetten er utløpt eller alternativt 365 dager etter klageren har fremmet skriftlig reklamasjon til Østfold kollektivtrafikk om et forhold ved din reise. Dette for å kunne håndtere kundens klagerett til Transportklagenemnda.

    Salgsopplysninger lagres i inntil 365 dager etter at billetten er utløpt eller alternativt 365 dager etter klageren har fremmet skriftlig reklamasjon til Østfold kollektivtrafikk om et forhold ved din reise. Dette for å kunne håndtere kundens klagerett til Transportklagenemnda.

    Se forskrift om transportklagenemda § 5-2

  • Kampanjer og konkurranser

    Kampanjer og konkurranser og personvern

    Her finner du informasjon om hvordan Østfold kollektivtrafikk behandler dine personopplysninger i kampanjer og konkurranser.

    Formål

    Formålet med registreringen og behandling av personopplysningene dine i forbindelse med kampanjer og konkurranser skal være tilgjengelig på siden for kampanjen eller konkurransen, hvor også vilkårene for deltagelse er beskrevet.

     

    Dette behandler vi

    Østfold kollektivtrafikk kan registrere opplysninger om deg som navn, adresse og eller e-postadresse dersom du velger å delta i en av våre kampanjer eller konkurranser. Vi lagrer bare opplysningene dine dersom du har samtykket til det. Du kan når som helst trekke dette samtykket på de aktuelle sidene for den pågående konkurranse eller kampanje.

     

    Rettslig grunnlag

    Samtykke til behandlingen om ikke annet følger av den enkelte konkurransen.

     

    Tilgang og bruk

    Østfold kollektivtrafikk er behandlingsansvarlig for personopplysningene. Du har rett til innsyn i og retting, dataportabilitet og sletting mm av opplysninger som er lagret om deg. Østfold kollektivtrafikk utleverer ikke personopplysninger dersom vi ikke blir pålagt det av offentlig myndighet.

    Les mer om dine rettigheter under Personvern i Østfold kollektivtrafikks tjenester 

  • ØKTDrive

    Personvern, tilganger og statistikk når du bruker ØKTDrive

    Med appen ØKTDrive kan sjåførene av bestillingstransport se hvor og når de skal hente neste passasjer.

    Personopplysningsloven på lovdata.no

    Formål

    Appen ØKTDrive er appen til sjåførene som kjører Flex bestillingstransport. I denne appen vil sjåførene kunne se sine egne turer – altså navn, adresse og tidspunkt for henting og avlevering av passasjerer. I appen vil også sjåføren b.la kunne registrere at han har ankommet, eller har avsluttet en tur. 

    Dette behandler appen

    • Kundeopplysninger: Navn, henteadresse, og telefonnummer.
    • Sjåføropplysninger: Navn, sjåførinfo, innloggingsdetaljer.
    • Bakgrunnsrapportering: Vi bruker bakgrunnsrapportering av lokasjon for at vi skal ha mulighet til å kontinuerlig monitorere bilene for å kunne gi kundene de mest nøyktige opplysningene om tid (hentetid osv.).
    • Rapporteringen av lokasjon begynner når sjåføren starter en tur, og varer til turen er avsluttet.

    Disse opplysningene forsvinner fra sjåførens app når turen er ferdig. Men kundeforholdet vil fortsatt være registrert i ØKTs database for Flex-kunder til neste gang det bestilles en tur. Opplysningene kan når som helst slettes dersom brukeren ber om det.

    Tilgang og bruk

    Tilgangen til opplysninger om brukere er begrenset. Du har rett til innsyn i og retting, dataportabilitet og sletting av opplysninger som er lagret om deg.

    Les mer om dine rettigheter under Personvern i Østfold kollektivtrafikks tjenester 

    Vi utleverer ikke personopplysningene dine til en tredjepart så lenge vi ikke blir pålagt det av offentlige myndigheter.

    Tilganger på telefonen

    For at ØKTDrive skal fungere optimalt, må appen ha tilganger til enkelte funksjoner på telefonen/nettbrettet.

    Du kan velge å skru av disse tilgangene, men enkelte funksjoner vil da enten ikke være tilgjengelig eller ikke fungere helt optimalt. Du skrur av tilgangene i innstillingene på telefonen din.

    iPhone og Android:

    • Varslinger
    • Bakgrunnsoppdatering
    • Mobildata/WiFi

     

    Leverandør av app:

    Navn: Voyagerr
    Telefon: +45 8744 1600
    Mail: info@trapezegroup.com
    Hjemmeside: https://voyagerr.com/

  • ØstfoldFlex

    Personvern, tilganger og statistikk når du bruker ØstfoldFlex-appen

    Når du bruker ØstfoldFlex-appen kan du bestille og reise med bestillingstjenesten Flex i Østfold.

    Personopplysningsloven på lovdata.no

    Formål

    Østfold kollektivtrafikk behandler personopplysninger for å kunne gi deg en mer personlig og bedre oppfølging av kundeforholdet ditt og tilby tilleggstjenester, som f.eks enkel bestilling av Flex-tur i app.

    Dette behandler vi

    • Kundeopplysninger: Navn, henteadresse/hjemadresse (hvor man reiser til og fra), mobiltelefonnummer og plasstype (sitteplass eller rullestol)
    • Salgsopplysninger: Opplysninger om tidligere og fremtidige reiser med Flex
    • Bakgrunnsrapportering: Vi bruker bakgrunnsrapportering av lokasjon for at vi skal ha mulighet til å kontinuerlig monitorere bilene for å kunne gi kundene de mest nøyktige opplysningene om tid (hentetid osv.), og for at sjåføren lettere skal kunne lokalisere hvor personen befinner seg når en tur er bestilt.
    • Rapporteringen av lokasjon begynner når sjåføren starter en tur, og varer til turen er avsluttet.

    Personopplysningene vi behandler kan bestå av navn, e-postadresse, telefonnummer, postadresse, reisehistorikk, stedsinformasjon og/eller annen informasjon som du har gitt oss. Vi behandler bare opplysningene dine dersom du har samtykket til det. Du kan når som helst trekke dette samtykket, eller si opp avtalen og slette appen og alle opplysninger.

    Tilgang og bruk

    Tilgangen til opplysninger om deg er begrenset. Du har rett til innsyn i og retting, dataportabilitet og sletting av opplysninger som er lagret om deg.

    Les mer om dine rettigheter under Personvern i Østfold kollektivtrafikks tjenester 

    Vi utleverer ikke personopplysningene dine til en tredjepart så lenge vi ikke blir pålagt det av offentlige myndigheter.

    Lagring og sletting

    Dine opplysninger blir lagret og slettet etter følgende:

    • Kundeopplysningene dine blir lagret så lenge du har samtykket til lagring.
    • Dersom du trekker samtykket vil vi slette dine kundeopplysninger innen 14 dager.
    • Salgsopplysninger lagres i inntil 365 dager etter at billetten er utløpt eller alternativt 365 dager etter klageren har fremmet skriftlig reklamasjon til Østfold kollektivtrafikk om et forhold ved din reise. Dette for å kunne håndtere kundens klagerett til Transportklagenemnda.

    Se forskrift om transportklagenemda § 5-2

    Tilganger på telefonen

    For at ØstfoldFlex-appen skal fungere optimalt, må appen ha tilganger til enkelte funksjoner på telefonen din.

    Du kan velge å skru av disse tilgangene, men enkelte funksjoner vil da enten ikke være tilgjengelig eller ikke fungere helt optimalt. Du skrur av tilgangene i innstillingene på telefonen din.

    For iPhone

    • Varslinger brukes for å sende varslinger om bestilte Flex-turer og hentetidspunkt.
    • Bakgrunnsoppdatering
    • Mobildata/WiFi

    For Android

    • Varslinger og kontrollering av vibreringen for å kunne gi varslinger om Flex-turer
    • Bakgrunnsoppdatering
    • Mobildata/WiFi

    Ønsker du å slå av tilganger, kan du når som helst gjøre dette fra innstillinger på telefonen din.

    Appen lagrer ikke informasjon om betaling, selv om du registrerer bankkortet ditt er det betalingstjenestene og ikke appen som har bankkortdetaljene dine.

    Leverandør av app:

    Navn: Voyagerr
    Telefon: +45 8744 1600
    Mail: info@trapezegroup.com
    Hjemmeside: https://voyagerr.com/

 

Behandlingsansvarlig

Østfold kollektivtrafikk, ved administrerende direktør, er behandlingsansvarlig for personopplysningene dine når du reiser med oss og bruker våre tjenester.

Østfold kollektivtrafikk behandler personopplysningene dine i samsvar med personopplysningsloven.

I behandlingen av personopplysninger bruker Østfold kollektivtrafikk databehandlere innenfor områdene IT-drift og support, inkasso, IT-utvikling, vektertjenester i billettkontroll ol. samt tjenester innen fakturering og inndrivning. Noen av Østfold kollektivtrafikks databehandlere benytter seg av skytjenester, men behandlingen vil foregå innenfor EU/EØS. Alle opplysninger som kan knyttes til deg krypteres, og krypteringsnøkkelen gjøres utilgjengelig for den aktuelle databehandler.

Reiser du med eller bruker tjenestene til andre selskap vi samarbeider med, blir dette selskapet ansvarlig for dine personopplysninger.

 

Rettighetene dine

Østfold fylkeskommune har et personvernombud som skal sørge for at kundenes rettigheter blir ivaretatt.

Etter personopplysningsloven og GDPR artikkel 15-22 har du rett til:

  • innsyn i opplysningene som er lagret om deg.
  • å kreve at opplysningene om deg, som er feil, blir rettet.
  • å kreve at opplysningene om deg blir slettet dersom du trekker samtykke til behandling, eller at Østfold kollektivtrafikk ikke har rettslig grunnlag for videre behandling. Hvis du velger å få slettet opplysningene om deg, kan det bety at vi ikke kan levere deg tilleggstjenester, men du kan fortsatt reise med oss.
  • å be om en begrensning av behandlingen av personopplysninger hvis du for eksempel mener de er uriktige. Dette kan du gjøre frem til opplysningene som bestrides er bekreftet som riktige. Du har også rett til å be om at personopplysningene blir lagret til du har fått avgjort et rettskrav.
  • å få opplysningene dine overført på et maskinlesbart format til en ny behandlingsansvarlig, dersom du for eksempel flytter ut av Østfold.

 

Be om innsyn

Vil du ha innsyn i opplysningene som er lagret om deg må du sende dette skriftlig, enten som post eller via kontaktskjema. Du kan også ta kontakt på vårt kundesenter. Av hensyn til personvernet, får du tilsendt opplysninger som identifiserer deg til postadressen din.

I tillegg til de registrerte personopplysninger har du rett til å be om innsyn i følgende:

  • Formålene med behandlingen.
  • Hvilken type personopplysninger som behandles.
  • Mottakerne eller kategoriene av mottakere som personopplysningene er blitt eller vil bli utlevert til, særlig mottakere i tredjestater eller internasjonale organisasjoner.
  • Dersom det er mulig, hvor lenge det forventes at personopplysningene vil bli lagret, eller, dersom dette ikke er mulig, kriteriene som brukes for å fastsette denne perioden.
  • Retten til å anmode den behandlingsansvarlige om korrigering eller sletting av personopplysninger eller begrensning av behandlingen av personopplysninger som gjelder den registrerte, eller til å protestere mot nevnte behandling.
  • Retten til å klage til en tilsynsmyndighet.
  • Dersom personopplysningene ikke er samlet inn fra den som er registrert, all tilgjengelig informasjon om hvor personopplysningene stammer fra.
  • Forekomsten av automatiserte avgjørelser, herunder profilering og relevant informasjon om den underliggende logikken samt om betydningen og de forventede konsekvensene av en slik behandling for den registrerte.

Du kan be om innsyn via kundesenteret eller per post.

Kontaktinformasjon til kundesenteret

Postadresse hvis du vil sende forespørsel om innsyn per post:

Østfold kollektivtrafikk

Postboks 220

1702 Sarpsborg

 

Stille spørsmål eller klage

Dersom du har spørsmål om eller vil klage på behandlingen av personopplysninger, kan du ta kontakt med Østfold fylkeskommunes personvernombud. Du har også rett til å klage over en behandling av personopplysninger til Datatilsynet.

 

Konsekvensene for dine rettigheter og friheter

Behandlingen har liten innvirkning på ditt personvern. Som kunde kan du alltid reise anonymt med oss og vi behandler dine opplysninger for og gi deg ønskede tjenester og følge opp vår transportavtale med deg. Det behandles som hovedregel ikke noen sensitive opplysninger med unntak om saker for skoleskyss.

Opplysningene sendes inn og videreformidles via sikret linje og lagres med begrenset tilgang. Det er utarbeidet rutiner for ulike behandlinger av personopplysninger for å sikre at dine rettigheter blir ivaretatt.