Gå til hovedinnholdet.

Hva kan jeg hjelpe deg med i dag?

Hva kan vi hjelpe deg med i dag?

ØKT tar i bruk kunstig intelligens på nettsiden

ØKT tar i bruk kunstig intelligens på nettsiden

Ny chatbot og KI-oppsummering av søk på ØKTs nettsider skal gjøre det enklere å finne informasjon.

Det er mye informasjon på nettsiden vår, og noen ganger kan det være vanskelig å finne svaret på det man lurer på. Så for å gjøre det enklere å finne riktig informasjon raskt, har Østfold kollektivtrafikk nå lansert to KI-løsninger på nettsiden: chatbot og KI-oppsummering av søk. Målet for begge løsningene er at kunder skal få raskere, mer presise og brukervennlige svar – hele døgnet. 

KI-oppsummering av søk

Søkefunksjonen på nettsiden vil fungere som før, men vil hjelpe deg å finne svar raskere ved å oppsummere det relevante innholdet fra nettsiden i et kort og tydelig svar øverst i søkeresultatet. I stedet for å måtte klikke deg gjennom flere sider, får du en rask forklaring basert på relevant innhold fra nettsiden med kildehenvisninger. Deretter vil det ordinære søkeresultatet komme nederst.

Eksempel søkeresultat

Chatbot

Den nye chatboten skal gjøre det lettere for deg å få svar på vanlige spørsmål om f. eks. billetter, skoleskyss og hittegods. Chatboten er integrert i nettsiden, og er trent på, og begrenset til, innholdet på ØKTs nettsider og vil ikke hente informasjon utenfra. Chatboten vil utvikle seg i takt med behovet for informasjon, og den skal trenes videre for å gi stadig bedre og mer presise svar. Chatboten vil aldri erstatte menneskelig kundeservice, men den kan gjøre det enklere og raskere for deg å få svar på det du lurer på.

Chatbot 2.png

 

Hvilke spørsmål kan jeg stille?

Chatboten kan svare på spørsmål som "Hvordan søker jeg om skoleskyss?", "Hva koster en bussbillett?" og lignende. Men den kan foreløpig ikke svare på direkte spørsmål om reiseruter og "når går bussen?" – men vil i stedet henvise til reiseplanleggeren eller kundesenteret vårt.


Chatbot.png


Personvern

Personvern og datasikkerhet har stått sentralt gjennom hele prosessen, og vårt arbeid med kunstig intelligens skjer innenfor klare etiske rammer. Les mer om personvern her. Chatboten henter ikke informasjon fra eksterne kilder, og den lagrer ikke personopplysninger. Dersom man skriver inn f. eks. navn eller annet vil dette ikke lagres noe sted. 

 

Gi oss gjerne tilbakemeldinger på KI i søk og Chatbot ved å sende en e-post til okt@ofk.no.